کافئین در چای در مقابل قهوه: کدام یک تقویت کننده انرژی سالم تر است؟

برای مدت طولانی، قهوه و چای به یکدیگر چسبانده شده اند تا مشخص شود کدام یک نوشیدنی بهتر (یا بهتر بگوییم سالم تر) است. هر دو به عنوان بهترین منابع کافئین شناخته می شوند که یک تقویت کننده انرژی شناخته شده است. هر زمان که لازم است خود را از خواب بیدار کنیم یا ذهن خود را برای آن روز هوشیار نگه داریم، معمولاً یک فنجان قهوه یا چای این کار را انجام می دهد.

 

با این حال، با وجود فواید کافئین، نوشیدن بیش از حد آن ممکن است برخی از نگرانی‌های سلامتی را نیز ایجاد کند. در این صورت، برخی از افراد سعی می کنند بفهمند که کدام یک از قهوه و چای حاوی کافئین کمتری است. هر چه در مصرف کافئین کنترل بیشتری داشته باشیم، می توانیم سالم تر باشیم.

 

کافئین چیست و چه چیزی آن را خاص می کند؟

آیا متوجه شده اید که بسیاری از کارمندان به خصوص در طول جلسات قهوه سفارش می دهند؟ خرید قهوه آنلاین یکی از بهترین گزینه های طرز تهیه قهوه می باشد. همین امر در مورد دانش‌آموزانی که سر امتحان جمع می‌شوند یا محافظ‌هایی که در شیفت شب هستند نیز صدق می‌کند. فقط یک توضیح برای آن وجود دارد: کافئین.

 

وب سایت healthline تایید کرده است، که کافئین نوعی محرک طبیعی است که معمولا در قهوه، چای و گیاهان کاکائو یافت می شود. نوشیدنی های انرژی زا نیز آنها را دارند. با تحریک مغز و سیستم عصبی مرکزی ما عمل می کند و به ما اجازه می دهد هوشیار و از نظر ذهنی بیدار بمانیم. همچنین از شروع خستگی جلوگیری می کند، به این معنی که حتی اگر از نظر جسمی خسته هستید، می توانید ذهن خود را با دادن کافئین به آن فریب دهید و باعث شود فکر کند هنوز پر انرژی هستید.

 

کافئین چگونه تأثیر می گذارد؟

هنگامی که کافئین را مصرف می کنید، به سرعت توسط روده شما جذب می شود و مستقیماً وارد جریان خون شما می شود. از آنجا شروع می شود، کافئین به کبد شما می رود و به ترکیباتی تجزیه می شود که بر اندام های مختلف بدن شما تأثیر می گذارد. اما اثر اصلی کافئین مغز شما را هدف قرار می دهد.

 

کافئین دقیقا چگونه به شما انرژی می دهد؟ خوب، یک انتقال دهنده عصبی به نام آدنوزین را مسدود می کند و از احساس خستگی یا آرامش مغز شما جلوگیری می کند. همچنین می تواند سطح آدرنالین را در خون شما افزایش دهد و فعالیت مغزی انتقال دهنده های عصبی مانند دوپامین و نوراپی نفرین را افزایش دهد. همه اینها منجر به تحریک شدیدتر مغز شما می شود و حالت هوشیاری، برانگیختگی و همچنین تمرکز را ارتقا می دهد.

 

دقیقاً به همین دلیل است که گاهی اوقات از کافئین به عنوان “داروی روانگردان” یاد می شود.

 

چرا کافئین یک نگرانی برای سلامتی است؟

یک لحظه صبر کنید – آیا قرار نیست کافئین برای ما مفید باشد؟ بله، از نظر منبع انرژی عالی است.

 

با این حال، مانند هر چیز دیگری، مصرف بیش از حد کافئین می تواند منجر به بیماری های جدی شود.

 

طبق مطالعات، مصرف کافئین در مقادیر زیاد ممکن است باعث مشکلات پزشکی مانند اضطراب، بیقراری، مشکل در خواب، سردرد، میگرن و تلخی شود. علاوه بر این، کافئین نیز می تواند مانند یک دارو اعتیادآور باشد. نوشیدن نوشابه هایی با سطوح بالای کافئین به صورت مکرر ممکن است نوعی وابستگی ایجاد کند. این بدان معنی است که ما شروع به تکیه بیش از حد به کافئین می کنیم، بنابراین هر زمان که سعی می کنیم آن را متوقف کنیم یا از آن اجتناب کنیم، علائم شدید ترک را تجربه می کنیم.

 

بنابراین اگر یک قهوه‌نوش یا چای‌نوش وسواسی هستید (در این مورد، ما در مورد چای‌های کافئین‌دار صحبت می‌کنیم)، بهتر است قبل از شروع عوارض جانبی منفی، دو بار فکر کنید.

 

محتوای کافئین چای در مقابل قهوه

درک میزان کافئین موجود در قهوه در مقابل میزان کافئین موجود در چای

وقتی صحبت از سطح بالاتر محتوای کافئین می شود، قهوه و چای ممکن است کمی گیج کننده باشند.

 

ممکن است به نظر برسد که قهوه برنده این دسته است، زیرا اثرات کافئین آن سریعتر رخ می دهد و شما در واقع می توانید آن را بیشتر احساس کنید. با این حال، گفته می شود که چای توانایی بهتری برای حفظ انرژی دارد که کافئین به تولید آن کمک می کند. اما آیا هر یک از این موارد در مورد اینکه کدام نوشیدنی سطح کافئین بالاتری دارد، می گوید؟

 

در واقع، سطح کافئین در قهوه و چای به طور قابل توجهی متفاوت است. در مقایسه آنها عواملی وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند مانند:

 

نوع چای (مثلاً چای سیاه حاوی 48 میلی گرم کافئین است در حالی که چای سبز فقط 29 کافئین دارد)

مقدار برگ چای یا دانه های قهوه که در دم کرده استفاده می شود

دمای آب

چه مدت چای دم کرده یا چه مدت قهوه دم کرده است

به اندازه کافی جالب توجه است، چای (بدون جناس): برگ های چای در واقع حاوی کافئین بیشتری نسبت به دانه های قهوه هستند. شوکر، درست است؟

 

برگ های چای تقریباً 3.5٪ کافئین دارند در حالی که دانه های قهوه فقط 1.1-2.2٪ کافئین دارند. به همین دلیل است که در مقایسه با تعداد برگ های چای که برای دم کردن چای خود استفاده می کنیم، بیشتر از دانه های قهوه برای تهیه نوشیدنی های قهوه خود استفاده می کنیم. اما نکته جالب دیگر این است که وقتی آنها را دم کنید همه چیز تغییر می کند. وقتی قهوه را با آب داغ دم می‌کنید، کافئین بیشتری از دانه‌ها استخراج می‌کنید. به همین دلیل است که یک فنجان قهوه دم کرده (237 میلی لیتر) در مقایسه با یک فنجان چای نوشیدنی بسیار قوی تری است.

 

بنابراین برای عزیزترین قهوه خورها و چای نوشان ما، واقعاً یک پاسخ ساده وجود ندارد که کدام نوشیدنی دارای سطح بالاتری از کافئین باشد. مهم این است که چقدر قهوه و چای مصرف کرده اید و چگونه مصرف کرده اید.

آنها را آماده کرد. این خبر بسیار خوبی است زیرا نشان می دهد که می توانیم بر مصرف کافئین خود کنترل داشته باشیم.

 

اما اگر واقعاً مصمم به کاهش مصرف کافئین خود هستید، می توانید به سراغ قهوه بدون کافئین یا چای بدون کافئین بروید. بسیاری از چای‌های بدون کافئین مانند بابونه، رویبوس، هیبیسکوس و ترکیب خودمان از ریشه قاصدک (که یک جایگزین معروف قهوه است که طعمی مشابه قهوه دارد) وجود دارد.

 

0 دیدگاه دربارهٔ «کافئین در چای در مقابل قهوه: کدام یک تقویت کننده انرژی سالم تر است؟»

دیدگاهتان را بنویسید