قهوه فوری چگونه درست می شود؟

قهوه محلول که در آسیا و اقیانوسیه و اروپای شرقی بسیار مورد استقبال و مصرف قرار می گیرد، در مناطق اروپای غربی م

توسط DOSTEMANSALAM در 25 اسفند 1400

قهوه محلول که در آسیا و اقیانوسیه و اروپای شرقی بسیار مورد استقبال و مصرف قرار می گیرد، در مناطق اروپای غربی ما کمی کمتر شناخته شده است.

چه آن را دوست داشته باشید و چه کمتر آن را دوست داشته باشید، قهوه محلول که به عنوان قهوه فوری نیز شناخته می شود، اکنون در فروشگاه مواد غذایی ضروری است. اما آیا راز آن را می‌دانید؟ چگونه ساخته می شود؟ تاریخچه آن چیست؟بیایید کمی بیشتر در مورد سریع ترین قهوه جهان برای تهیه آن بدانیم.

Ps: اگر مجذوب قهوه محلول هستید یا می خواهید مجذوب قهوه محلول شوید، می توانید بهترین قهوه های محلول را انتخاب کنید.

چه کسی قهوه محلول را اختراع کرد، تاریخچه قهوه محلول

مخترع قهوه فوری، آلفونس آلیس، فرانسوی (کوکوریکو) است. او حق اختراع قهوه فوری را در 7 مارس 1881 به ثبت رساند. آلفونس آلیس می خواست به ارتش خدمت کند، ارتشی که از خوردن مداوم قهوه بدنام شکایت داشت. برای پاسخ به این، او به دنبال روشی برای نوشیدن قهوه بود که سهولت حمل و نقل، نگهداری طولانی مدت و سرعت آماده‌سازی را با هم هماهنگ کند. به طوری که حتی در طولانی ترین مبارزات نظامی سربازان می توانند قهوه خود را با عزت بنوشند.

در آن زمان بود که آلفونس آلیس ایده قهوه فوری را به ذهن متبادر کرد: قهوه ای که حمل و نقل آن آسان است، می تواند برای مدت طولانی نگهداری شود و مهمتر از همه آسان است. قهوه ته فنجان، کمی آب داغ و کارتان تمام است.

ایده قهوه محلول بعداً در نیوزلند مطرح شد. این بار قهوه محلول دیگر حرفه نظامی نخواهد داشت، بلکه یک حرفه تجاری خواهد بود. اولین قهوه محلول تجاری با نام «قهوه استرنگ» به بازار عرضه خواهد شد.

از سال 1900 است که قهوه محلول موفقیت واقعی را تجربه می کند. با جنگ جهانی اول، ارتش آمریکا برای هر یک از سربازان خود یک قوطی قهوه فوری در جیره غذایی خود توزیع می کند. سپس جنبه عملی قهوه بسیار سریع ارزیابی می شود.

قهوه محلول در دهه 1930 زمانی که برزیل بیش از حد دانه های قهوه تولید می کند دوباره ارزش خود را ثابت خواهد کرد. با آگاهی از اینکه این دانه‌ها خیلی زود خراب می‌شوند و طعم بدی خواهند داشت، پیدا کردن راهی جدید برای نگهداری طولانی مدت آنها ضروری شد. اینگونه بود که نستله ایده تبدیل دانه های قهوه را به شکل محلول درآورد. بنابراین تولید بیش از حد قهوه می تواند برای چندین ماه و حتی سال ها حفظ شود.

امروزه و به لطف روش‌های جدید و کارآمد، تولید، نگهداری و درست کردن قهوه محلول آسان‌تر شده است.

چگونه قهوه محلول درست می شود: قهوه محلول در ابتدا قهوه معمولی است.

طعم قهوه محلول با قهوه سنتی کاملاً متفاوت است. آنقدر متفاوت که برای برخی واقعاً قهوه نیست. با این حال، وقتی به نحوه تولید قهوه محلول نگاه می کنید، در اصل یک قهوه معمولی است.

قهوه محلول قبل از تبدیل شدن به پودر در حالت مایع مانند قهوه معمولی است. یک تکنیک تزریق منحصر به فرد برای نوشیدن این قهوه با استفاده از دستگاهی استفاده می شود که می توان آن را به عنوان یک قهوه ساز فوری غول پیکر توصیف کرد. روش انفوزیون شامل عبور دادن آب بسیار داغ از میان مجموعه ای کامل از ستون های قهوه آسیاب شده، مانند قهوه ساز معمولی (که فقط یک ستون قهوه آسیاب شده دارد) است.

هنگامی که قهوه فیلتر شد، بخشی از آب با تبخیر یا انجماد خارج می شود. این کار غلظت قهوه را تا حد زیادی افزایش می دهد.

از آنجایی که در هنگام دم کردن از آب بسیار داغ استفاده می شود، برخی از عطرهای لطیف قهوه از بین می رود. به همین دلیل است که بسیاری از دستگاه‌های قهوه فوری گازهای حاصل از تزریق را بازیابی می‌کنند و بعداً دوباره آنها را ادغام می‌کنند.

سپس قهوه غلیظ به دست آمده را اکسیژن زدایی می کنند تا عطر قهوه حفظ شود. مرحله بعدی تبدیل این قهوه غلیظ خاص به شکل محلول است.

سپس تبدیل قهوه به قهوه محلول

اکنون که ما یک قهوه غلیظ خاص داریم، بحث تبدیل آن به پودر برای حل شدن آن است، اما چگونه این کار را انجام دهیم؟ خوب تبدیل چیزی از مایع به جامد ساده است، فقط تمام مایع را بردارید!

قهوه محلول بیش از هر چیز یک قهوه کم آب است که برای آماده شدن آن فقط باید آب به آن اضافه کنید. بنابراین، در مرحله نهایی آماده‌سازی قهوه محلول، تمام مایع خارج می شود تا فقط کریستال های قهوه باقی بماند.

برای از بین بردن آب قهوه چندین راه حل وجود دارد، بیایید آنها را بررسی کنیم:

تکنیک اتمیزه کردن

هرچه کم آبی بیشتر طول بکشد، قهوه بیشتر در معرض خطر از دست دادن طعم خود است. به همین دلیل است که فرآیند باید کوتاه و سریع باشد.

یکی از این روش های آبگیری سریع، ساخت برج تبخیر 20 متری است. در بالای این، تمام قهوه به یک غبار ریز اسپری می شود و یک جت هوای داغ غبار را به سمت پایین می دمد.

با پایین آمدن غبار قهوه، تمام رطوبت تبخیر می شود و ذرات ریز قهوه غلیظ شده باقی می ماند تا در ته آن جمع شوند. گاهی اوقات مقدار کمی آب در پایان فرآیند دوباره وارد می شود تا امکان حل بهتر در فنجان شما فراهم شود.

تکنیک خشک کردن انجمادی

این روش کمی پیچیده‌تر از روش اتمیزه کردن است و بسیار گران‌تر است. از سوی دیگر، این امکان را فراهم می کند تا قهوه ای با رایحه های بهتر حفظ شود. 4 مرحله برای خشک کردن انجمادی تکرار می شود.

مرحله 1: ابتدا قهوه تا 7- درجه خنک می شود.

مرحله 2: سپس قهوه را برای خنک شدن بیشتر در چندین سینی روی یک حصیر جدا می کنیم.

مرحله 3: تکه های قهوه منجمد به دست آمده اکنون آسیاب می شوند. تفاله سپس در یک محفظه خلاء قرار می گیرد.

مرحله 4: آب یخ باقیمانده گرم می شود و به بخار تبدیل می شود و ذرات بزرگی از قهوه را که اکنون محلول هستند باقی می گذارد.

بله درک آن کاملاً پیچیده است، ما فقط می توانیم به شما توصیه کنیم که این ویدیو را تماشا کنید تا بهتر متوجه شوید که چگونه خشک کردن انجمادی کار می کند، فرآیندی جذاب.

آیا قهوه محلول برای سلامتی خطرناک است یا خیر؟

با دیدن این روش های مختلف، ممکن است تعجب کنید که آیا خطر بالقوه ای برای سلامتی وجود دارد یا خیر. تا به امروز، هیچ مطالعه علمی خطری را در مصرف قهوه محلول نشان نداده است.

بنابراین می توانید آن را مصرف کنید در حالی که مراقب باشید زیاد قهوه نخورید.

در نتیجه، قهوه محلول چندان بد نیست

اکنون که می‌دانید قهوه محلول چگونه درست می شود، می توانید اطرافیان خود را با دانش خود تحت تأثیر قرار دهید. فقط به یاد داشته باشید که قهوه محلول مانند قهوه معمولی تهیه می شود و سپس با استفاده از یکی از دو روش: اتمیزه کردن یا خشک کردن انجمادی، آبگیری می شود.

همچنین بدانید که می توانید از قهوه محلول برای افزودن عطر به غذاهای خود استفاده کنید: اسموتی، کیک یا سایر شیرینی ها.

آیا می توانید قهوه محلول خود را درست کنید

نه، شما نمی توانید قهوه فوری خود را به شکل پودر مانند آنچه در فروشگاه ها پیدا می کنید درست کنید، اما می توانید با تهیه قهوه فوری غلیظ با استفاده از تکنیک سرد دم در زمان خود صرفه جویی کنید. اگرچه بسیاری از مردم از دم کرده سرد فقط برای تهیه قهوه فوری سرد در تابستان استفاده می کنند، اما اگر آب گرم را به کنسانتره خود اضافه کنید، این نیز خوشمزه است - و بسیار خنک تر از قهوه فوری.

چگونه قهوه فوری را قوی تر کنیم

با افزودن پودر بیشتر نسبت به آب، می توانید قهوه فوری را قوی تر کنید. بنابراین همه چیز به دوز بستگی دارد، اگر آب بیشتری اضافه کنید قهوه شما برعکس شیرین تر می شود.

قهوه مانند قهوه آسیاب شده محلول است

قهوه محلول نه از نظر آماده‌سازی و نه از نظر طعم، به هیچ وجه شبیه قهوه آسیاب شده نیست. تهیه قهوه محلول بسیار ساده‌تر است: آب داغ اضافه کنید و کارتان تمام است. قهوه محلول در طول زمان تازگی خود را از دست نمی دهد، در حالی که قهوه آسیاب شده تنها 30 دقیقه پس از آسیاب شدن شروع به خراب شدن می کند. در مقایسه، قهوه محلول را می توان برای چندین ماه یا حتی سال ها ذخیره کرد.

آخرین مطالب