ضربه مرگبار اتحاد جماهیر شوروی 30 سال پیش در یک کلبه شکار وارد شد

[ad_1] مسکو (AP) - هنگامی که رهبران سه جمهوری اسلاوی اتحاد جماهیر شوروی در یک کلبه شکار منزوی در 8 دسامبر 199

توسط DOSTEMANSALAM در 17 آذر 1400
[ad_1]

مسکو (AP) - هنگامی که رهبران سه جمهوری اسلاوی اتحاد جماهیر شوروی در یک کلبه شکار منزوی در 8 دسامبر 1991 با یکدیگر ملاقات کردند، سرنوشت یک کشور پهناور از بین رفت. آنها با یک ضربه قلم ضربه مهلکی به اتحاد جماهیر شوروی وارد کردند و باعث ایجاد امواج شوکی شدند که هنوز هم پس از سه دهه در تنش بین روسیه و اوکراین بازتاب می یابد.

توافقنامه ای که آنها در خانه ویسکولی در جنگل بلووژسکایا در نزدیکی مرز با لهستان امضا کردند، بیان می کند که "اتحاد اتحاد جماهیر شوروی به عنوان موضوع حقوق بین الملل و به عنوان یک واقعیت ژئوپلیتیکی وجود ندارد." او همچنین اتحادیه کشورهای مستقل مشترک المنافع را ایجاد کرد، اتحادیه ای سست از جمهوری های شوروی سابق که هنوز وجود دارد اما اهمیت چندانی ندارد.

دو هفته بعد، هشت جمهوری دیگر شوروی به این اتحاد ملحق شدند و عملاً به حکومت میخائیل گورباچف، رئیس جمهور شوروی که در 25 دسامبر 1991 با پرچم و چکش و داس بر فراز کرملین عقب نشینی کرد، پایان داد.

استانیسلاو شوشکویچ، رهبر جمهوری بلاروس، همانطور که در آن زمان بلاروس نامیده می شد، با افتخار درباره امضای این توافق صحبت کرد. او گفت که توافق با بوریس یلتسین از روسیه و لئونید کراوچوک از اوکراین یک "شاهکار دیپلماتیک" است.

شوشکویچ 86 ساله به آسوشیتدپرس گفت: «یک امپراتوری بزرگ، یک ابرقدرت هسته‌ای، به کشورهای مستقلی تقسیم شده است که می‌توانند هر طور که می‌خواهند همکاری نزدیک داشته باشند و قطره‌ای خون ریخته نشده است».

اما این خون بعداً ریخته می شود - در بسیاری از درگیری ها در جمهوری های شوروی سابق که زمانی تحت کنترل شدید مسکو بودند.

یکی از مرگبارترین آنها در شرق اوکراین بلافاصله پس از الحاق شبه جزیره کریمه اوکراین به روسیه در سال 2014 آغاز شد، زمانی که جدایی طلبان مورد حمایت روسیه در نبردهایی با نیروهای اوکراینی جنگیدند که بیش از 14000 نفر را کشتند.

تجمع اخیر نیروهای روسیه در مرز خود با اوکراین به ترس غرب از تهاجم دامن زده است. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه در جریان یک ویدئو کنفرانس به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفت که اگر مسکو علیه همسایه‌اش حمله کند، با تحریم‌های اقتصادی شدیدی مواجه خواهد شد.

گورباچف ​​در خاطرات خود خشم خود را نسبت به قرارداد 1991 ابراز کرد که تلاش مذبوحانه او را برای نجات اتحاد جماهیر شوروی از فروپاشی با تلاش برای مذاکره بر سر "پیمان اتحاد" جدید بین جمهوری ها محکوم کرد، تلاشی که او از ماه ها قبل آغاز کرده بود.

گورباچف ​​که اکنون 90 ساله است، می نویسد: «کاری که آن ها با عجله و یواشکی در بلووژسکایا انجام دادند مانند توطئه ای بود برای کشتن یک فرد مجروح اما هنوز زنده با قطعه قطعه کردن او. تلاش برای قدرت و منافع شخصی بر هر گونه استدلال یا تردید قانونی غالب است.

اما برای شوشکویچ، "این اصلاً یک تراژدی نبود!"

وی افزود: تصمیم گرفته ایم زندان مردم را ببندیم. ما چیزی برای پشیمانی نداشتیم.»

شوشکویچ می گوید که او و دیگر رهبران هیچ فایده ای در تلاش های گورباچف ​​برای حفظ 12 جمهوری دیگر شوروی در کنار هم نمی بینند. جمهوری‌های بالتیک لتونی، لیتوانی و استونی قبلاً جدا شده بودند و کودتای نافرجام اوت علیه گورباچف ​​توسط اعضای سرسخت حزب کمونیست، اقتدار او را تضعیف کرد و جمهوری‌های دیگر را تشویق به استقلال کرد.

شوشکویچ گفت: «همه نسخه‌های پیمان اتحادیه به بازسازی جاده‌های قدیمی یا پیشنهاد گورباچف ​​برای ساختار جدیدی خلاصه می‌شود که در آن او همچنان رئیس خواهد بود».

شوشکویچ، یلتسین و کراوچوک با همراهی چند دستیار ارشد در 7 دسامبر وارد کلبه ویسکولی در نزدیکی مرز لهستان شدند. بعداً، شرکت کنندگان جو را متشنج توصیف کردند - همه متوجه شدند که خطرات زیاد است و اگر گورباچف ​​بخواهد همه با خطر دستگیری به اتهام خیانت روبرو هستند.

شوشکویچ خاطرنشان کرد که ادوارد شیرکوفسکی، رئیس KGB جمهوری خواه، که در کلبه شکار بود، به او اطمینان داد که هیچ تهدیدی وجود ندارد. با این حال، سال ها بعد، شیرکوفسکی تندرو از اینکه دستور دستگیری آنها را صادر نکرده بود، ابراز تأسف کرد.

شوشکویچ در مصاحبه ای با AP گفت که انتظار نداشت گورباچف، که قدرتش به سرعت در حال کاهش بود، برای دستگیری آنها تلاش کند.

با توجه به بزدلی گورباچف، فکر نمی کنم چنین تهدیدی وجود داشته باشد. حداقل من آن را احساس نکردم.

گورباچف ​​گفت که تصمیم گرفت از ترس برانگیختن خونریزی در شرایطی بی ثبات که وفاداری ارتش شوروی و سازمان های مجری قانون تقسیم شده بود، دست از کار بکشد.

او نوشت: «اگر تصمیم بگیرم بر برخی ساختارهای مسلح تکیه کنم، این امر ناگزیر به یک درگیری شدید سیاسی پر از خونریزی منجر می‌شود.

گورباچف ​​یلتسین، رقیب اصلی خود را به رهبری فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در تلاش برای تصرف کرملین متهم کرد. یلتسین که در سال 2007 در سن 76 سالگی درگذشت، از اقدامات خود دفاع کرد و گفت که اتحاد جماهیر شوروی محکوم به فنا است. او گفت که توافقنامه بلوژسکایا تنها راه اجتناب از درگیری بین دولت مرکزی و جمهوری های طرفدار استقلال است.

برخی از شرکت کنندگان در این نشست تاریخی اشاره کردند که کراوچوک اوکراینی نقش کلیدی در فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ایفا کرد.

اوکراین پس از کودتای اوت، حاکمیت خود را اعلام کرد که به طور چشمگیری اقتدار گورباچف ​​را تضعیف کرد. یک هفته قبل از پیمان بلووژسکایا، کراوچوک در رای گیری که استقلال این کشور از مسکو را نیز تایید کرد، به عنوان رئیس جمهور اوکراین انتخاب شد.

در مذاکرات در کلبه شکار، کراوچوک موضع قاطعانه ای اتخاذ کرد و هر نوع نسخه تجدید شده اتحاد جماهیر شوروی را رد کرد.

شوشکویچ گفت: «کراوچوک بر استقلال اوکراین متمرکز بود. او مفتخر بود که اوکراین در یک همه پرسی استقلال خود را اعلام کرد و در 1 دسامبر 1991 به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد.

سرگئی شهرای، دستیار ارشد یلتسین نیز گفت که رای اوکراین نقش مهمی داشته است.

شهرایی گفت: همه پرسی استقلال اوکراین و تصمیم متعاقب آن رادای ورخونا اوکراین مبنی بر کنار گذاشتن معاهده تأسیس اتحاد جماهیر شوروی در سال 1922 به روند تجزیه سیاسی و حقوقی پایان داد. یلتسین و شوشکویچ ابتدا سعی کردند کراوچوک را متقاعد کنند که نوعی اتحاد را حفظ کند، اما پس از رفراندوم او حتی نمی خواست این کلمه را بشنود.

پس از امضای قرارداد، یلتسین و کراوچوک از شوشکویچ خواستند تا به گورباچف ​​درباره این معامله بگوید. یلتسین همچنین با یوگنی شاپوشنیکوف وزیر دفاع شوروی تماس گرفت تا در صورت دستور گورباچف، او را از استفاده از هرگونه زور منصرف کند و بعداً با جورج بوش، رئیس جمهور وقت آمریکا تماس گرفت.

شوشکویچ به یاد آورد که گورباچف ​​از خبر مرگ اتحاد جماهیر شوروی خشمگین بود.

شوشکویچ گفت: "گورباچف ​​با لحنی راهنمایی کننده به من گفت: "آیا می دانید جامعه بین المللی چه خواهد گفت؟" "و من گفتم می دانم. در این زمان، گفتگو با بوش آغاز شده بود و من آن را شنیدم. من گفتم که یلتسین این موضوع را به بوش می‌گوید و او (بوش) واکنش مثبتی نشان داد.»

در حالی که آنها بر کنار زدن گورباچف ​​تمرکز کردند، این سه رهبر اختلافات خود را کنار گذاشتند، اما این شکاف ها بعداً دوباره ظاهر شدند.

پوتین که فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی را "بزرگترین فاجعه ژئوپلیتیکی قرن بیستم" توصیف کرد، پیوسته مدعی شده است که اوکراین در طول فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، بخش‌های تاریخی روسیه را ناعادلانه به ارث برده است.

هنگامی که رئیس جمهور دوستدار کرملین اوکراین در سال 2014 با اعتراضات برکنار شد، روسیه با الحاق کریمه و حمایت از قیام جدایی طلبان در شرق اوکراین واکنش نشان داد.

در بحبوحه افزایش اخیر نیروهای روسیه از واشنگتن و کی یف، پوتین به دنبال تضمینی از بایدن است مبنی بر اینکه اتحاد نظامی ناتو هرگز گسترش نخواهد یافت و اوکراین را که مدت ها آرزوی پیوستن به آن را داشته است، در بر نخواهد گرفت. آمریکایی ها و متحدان آنها در ناتو گفته اند که این آغاز کار نیست.

پوتین در مقاله ای که در ماه ژوئیه منتشر شد گفت: اوکراین مدرن کاملاً محصول دوران شوروی است. ما می دانیم و به خوبی به خاطر داریم که در بیشتر موارد در سرزمین های روسیه تاریخی شکل گرفت. کاملاً واضح است که روسیه عملاً غارت شده است.

___

کارماناو از کیف اوکراین گزارش داد.


[ad_2]
https://20khababr.ir https://afkharebartar.ir https://akhabarebartar.ir https://andnews.ir https://avatefepak.ir https://baranmajale.ir https://behtaringam.ir https://daltek.ir https://elmitarin.ir https://fardayeashena.ir https://forbos.ir https://foxirani.ir https://gisoon.ir https://hodhodirani.ir https://iranisard.ir https://kahkashani.ir https://lasttimes.ir https://lilaki.ir https://livejame.ir https://magirani.ir https://majaleiranian.ir https://mervina.ir https://mineralnews.ir https://modirezard.ir https://momon.ir https://moniseh.ir https://nationaliran.ir https://netcrafti.ir https://news-single.ir https://newsexpress.ir https://newslife.ir https://newsspot.ir https://newsteen.ir https://nikmag.ir https://officemag.ir https://okaziyon.ir https://one-news.ir https://pandamag.ir https://parsroids.ir https://patris-fun.ir https://senatornews.ir https://seratmag.ir https://sibala.ir https://sohanian.ir https://sosokan.ir https://tazekhabari.ir https://technoirani.ir https://timesirani.ir https://yamorani.ir https://yandexkhabari.ir https://abdoosnews.ir https://zehnenoandinsh.ir https://abestanews.ir https://abtinnews.ir https://akhbarebartaaar.ir https://akhbaremaaaa.ir https://akhbareshomaaa.ir https://akhshijnews.ir https://atrinnews.ir https://atroticnews.ir https://atshnews.ir https://bashariatemrooz.ir https://dastesalamatt.ir https://dostemansalam.ir https://elementorsite.ir https://emrooztafahom.ir https://ensanedirooooooz.ir https://etelaresankhabar.ir https://examplenews.ir https://fardaalefba.ir https://gisooyekhabar.ir https://halohekayatha.ir https://hashtadonoh.ir https://hekayatfardayeemaaa.ir https://honarmandkhabar.ir https://istgaheshomareyek.ir https://ketabkhoooon.ir https://kimyagaaaar.ir https://markazeakhbar.ir https://masternewss.ir https://mohamadrezasite.ir https://morvarideasia.ir https://mramins.ir https://naserinews.ir https://nasermr.ir https://newsamins.ir https://newsatropat.ir https://newscenterals.ir https://newsmineral.ir https://newsouls.ir https://newspishgamannn.ir https://newssalam.ir https://newsshans.ir https://newsworlds.ir https://parinews.ir https://patris-music.ir https://poshtibannews.ir https://powernewss.ir https://recordejadid.ir https://salamnewws.ir https://23ncfst.ir/ https://amiran-carpet.ir/ https://armanenergytec.ir/ https://blogenews.ir/ https://blogkhoon.ir/ https://bvfars.ir/ https://charsounews.ir/ https://chsnews.ir/ https://dezfil.ir/ https://dmwebmaster.ir/ https://dota2news.ir/ https://erfanhd.ir/ https://etminan110.ir/ https://faratarazkhabar.ir/ https://farsgardi20.ir/ https://footynews.ir/ https://goto98.ir/ https://ilyarkhabar.ir/ https://ir2khabar.ir/ https://iranalmanac.ir/ https://irandaryafest.ir/ https://khabarehaft.ir/ https://khabarontime.ir/ https://lolsms.ir/ https://maadgig.ir/ https://masoudtb.ir/ https://mp3news.ir/ https://music-ha.ir/ https://nakhlestankhabar.ir/ https://newcharge.ir/ https://news-links.ir/ https://news180.ir/ https://pimn.ir/ https://prmf.ir/ https://pvnews.ir/ https://rejawnews.ir/ https://sahab-co.ir/ https://samanbarg.ir/ https://semanews.ir/ https://shirinonews.ir/ https://soheilesonghor.ir/ https://tacity.ir/ https://taktanews.ir/ https://tarabaranmag.ir/ https://telegram-persian.ir/ https://tfcenter.ir/ https://trika.ir/ https://velninews.ir/ https://vidnaz.ir/ https://wajnews.ir/ https://your-news.ir/ https://zangannews.ir/ https://2016downloadnew.ir/ https://paxsolomusic.ir/ https://daryamedia.ir/ https://andikakhabar.ir/ https://seo-pbn.ir/ https://ghezelwich.ir https://panaztebtabriz.ir https://shayna-net.ir https://kanooneslamshahr.ir https://raynuts.ir https://honare2.ir https://itsama.ir https://flingpet.ir https://foreverpro.ir https://fraeesi.ir https://gkhabar.ir https://18amlak.ir https://pooyesh-khabar.ir https://matsef.ir https://photo-land.ir https://tabarestan118.ir https://disachain.ir https://chikaapp.ir https://mahestan18.ir https://radyaabkala.ir https://c-civil.ir https://saeeed.ir https://copytops.ir https://modirsearch.ir https://shz1music.ir https://m-khosravi.ir https://iranhayashi.ir https://iranian-dress.ir https://gigblog.ir https://basitcg.ir https://mashhadhekmat.ir https://rahetamin.ir https://radolyamani.ir https://bnemati.ir https://face-wood.ir https://tourvare.ir https://centertasisat.ir https://bidarirafsanjan.ir https://namahaa.ir https://30pp.ir https://script-tabadol-link.ir https://simayesarbedar.ir https://pakdashtiha.ir https://rentacars.ir https://2019movies.ir https://ekar24.ir https://saber-ramezani.ir https://teb-saharsina.ir
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن